In fiecare dimineata cand ies de la metrou, ma fofilez de mana intinsa care imparte pliante, ocolind subtil (sau nu) mai multi oameni. Din cand in cand, esuez si ma vad nevoita sa primesc bucatica de hartie care anunta vreo noua oferta la un nou sandvis. Mda, hartie buna, destul de rezistenta, mai ca mi-e mila s-o arunc, dar ups, tocmai am trecut pe langa un cos de gunoi si am scapat flyer-ul acolo. Daca asta nu e doar mentalitatea mea, ci e mentalitate de grup, ce-o sa se intample cu piata de print? Mai vor patronii sa printeze fluturasi avand in vedere ca ei ajung in cos de multe ori necititi? Se mai lipesc afise prin oras cand exista atatea alte modalitati de display? Ca sa aflu raspunsurile la aceste intrebari, l-am rugat pe Robert Stoian (Managing Partner, Printescu) sa faca o mica radiografie a pietei de print din Romania.
IQads: Cum arata piata de print din Romania?
Robert Stoian: Oricat de ciudat ar parea, piata de print din Romania se dezvolta. Asistam la o reinventare a printului si la aparitia unor idei noi de abordare atat a produselor, cat si a serviciilor de print. Cel mai important “efect” al dezvoltarii pietei este, din punctul meu de vedere, o comunicare mult mai buna intre companiile din domeniu si client, o mai mare atentie din partea noastra, a producatorilor, la cerintele clientilor. Printul nu mai inseamna de mult doar “negru pe alb”. Trebuie sa vii intotdeauna cu ceva nou pentru a atrage colaboratori, si aici nu ma refer la inventarea unor noi produse sau servicii, ci la “reinventarea” relatiilor cu acestia. Clientii reactioneaza foarte bine la o comunicare deschisa si prietenoasa si apreciaza foarte mult atunci cand ne vad pe noi, producatorii, atenti la nevoile si cerintele lor. In final, ceea ce conteaza e ca oamenii sa se intoarca la serviciile si produsele noastre. Se creeaza o competitie care ajuta la dezvoltarea pietei de print de care vorbeam la inceput, pentru ca toate firmele isi doresc sa isi pastreze cat mai mult timp clientii.
IQads: Digitalul a furat din piata de print si va duce, in timp, la disparitia materialelor tipografice – mit sau nu?
Robert Stoian: Digitalul nu a furat din piata de print, a venit ca o metoda in plus de promovare, informare, entertainment. Sunt oameni care il vad ca pe o alternativa, intr-adevar, dar chioscurile de ziare sunt inca pline, librariile la fel, primul lucru pe care il facem intr-un restaurant este sa cerem un meniu, iar in magazine esti atras de zeci de mii de produse frumos ambalate. In plus, nu esti “om de afaceri” fara o carte de vizita si nici nu consideri ca ai fost invitat “oficial” la un eveniment, cum ar fi o nunta, de exemplu, daca nu ai primit invitatia intr-un plic personalizat. Toate astea inseamna print, nu digital.
IQads: Pentru ce tipuri de materiale tipografice este cea mai mare cerere? Cum s-a schimbat cererea, comparativ cu acum cativa ani?
Robert Stoian: Cererea s-a diversificat. Ca trend, clientii se asteapta la pachete de produs si servicii complete. Daca pregatesc un eveniment, vor apela la noi nu doar pentru mape de prezentare sau pliante, ci si pentru roll-up-uri si montarea acestora. Au fost cazuri in care firmele ne-au contractat pentru carti de vizita si am terminat prin a le tapeta peretii cu autocolant purtand logo-ul si valorile fiecareia. In plus, este foarte important ca pe langa simpla productie publicitara sa oferi si grafica sau design, pentru ca asta te apropie foarte mult de clienti. Ajungi practic o extensie a lor.
IQads: Cum este concurenta din Romania? Reprezinta tipografiile din tarile vecine (Ungaria, Bulgaria) o posibila concurenta?
Robert Stoian: Vorbim despre o piata aglomerata, cu foarte multe firme mici, de nisa, aparute ca alternativa la marile tipografii, o concurenta puternica, pentru ca fiecare incearca sa atraga clientul cu pachete competitive si servicii din ce in ce mai bune. Asta ne ajuta sa venim insa cu alte si alte idei si, in sfarsit, sa intelegem mai bine conceptul de “customer service”. Nu cred ca tarile vecine sunt o concurenta, atat timp cat oferta pietei locale reuseste sa acopere cerintele clientilor. Avem preturi competitive, oferte foarte bune, materiale de calitate, nu trebuie sa mergem in Ungaria pentru a le gasi. Cred cu tarie, insa, ca noi suntem cei care putem crea o noua tendinta: aceea de a lucra cu tari din Vest, unde preturile pentru productia publicitara sunt mult mai mare. Printescu a avut deja o colaborare cu un retailer de fashion pentru copii, din Londra, iar clientul a fost foarte incantat de oferta noastra, chiar daca asta a inclus si transportul pana acolo.
IQads: Care este cea mai mare problema in comunicarea cu agentiile? Dar in comunicarea cu clientii?
Robert Stoian: Pentru o firma independenta de productie publicitara, faptul ca agentiile au de obicei departamente care se ocupa special de print poate fi o problema. Pe de alta parte sunt companii mari care nu pornesc un proiect fara o licitatie in prealabil, in care toate ofertele noastre sunt analizate si comparate, iar cel mai bun castiga. Din momentul in care “ai fost ales”, lucrurile devin mai simple. Dispunem de orice mijloc de comunicare acum, clientul poate face modificari la orice ora, discutam deschis si venim fiecare cu idei pentru a imbunatati un produs, iar asta inseamna colaborare pe termen lung. Este foarte important sa fii rapid si sa raspunzi pe loc la orice solicitare. Odata ce ai inteles asta, relatia cu clientii devine mult mai stabila.
IQads: Care este cea mai mare problema a pietei de print din Romania? Dar cea mai mare oportunitate?
Robert Stoian: Multi inca mai cred ca piata de print inseamna tipografie, nu o vad ca pe o unealta de promovare, de a-si face cunoscute ideile sau produsele. Sunt insa din ce in ce mai multi romani care si-au dat seama ca publicitatea este uneori mai importanta decat produsul in sine si aici cred ca se creeaza, de fapt, oportunitatea de a interveni si de a pune pe hartie ceea ce gandesc ei.
Sursa articol: http://www.iqads.ro/articol/29290/reinventarea-pietei-de-print-inseamna-reinventarea-relatiilor-dintre-tipografii